Jednoosobowa działalność gospodarcza w Holandii. Czym jest ZZP i jak ją otworzyć?

31.05.2021

ZZP to skrót oznaczający rejestrację podmiotu biznesowego, jednoosobowego, w którym jego właściciel działa najczęściej jako samodzielny usługodawca a za wytwór swojej pracy odpowiada całym swoim majątkiem. Jest to forma podobna do działalności gospodarczej w Polsce z tym, że Niderlandy baczniej przyglądają się ewentualnemu „ukrytemu zatrudnieniu” podszytemu pod kontrakty z ZZP.

Kto może wykonywać swoje prace i przyjmować zlecenia jako ZZP?

ZZP to często przyjmowana często w sektorze budowlanym, przez fachowców pracujących samodzielnie lub w grupach i płynnie przechodzących z kontraktu na kontrakt. Może to być również dobre rozwiązanie dla konsultantów i usługodawców tak długo jak tylko ryzyka związane z ich działalnością (a więc i ewentualne pociągnięcie ich do odpowiedzialności) zbytnio nie urosną. w takim momencie przychodzi pora na zabezpieczenie się spółką przynajmniej w postaci B.V. (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością).

Innym kryterium jest dywersyfikacja Klientów, ponieważ stały Klient i który jest jedynym (lub prawie jedynym) budzi podejrzenia o unikanie stosunku pracy. Przed taką sytuacją każdy z Klientów holenderskich będzie chciał się zabezpieczyć i umieści odpowiednie paragrafy w umowie, przesuwając odpowiedzialność za deklarowany stan rzeczy na Zleceniobiorcę.

Jak otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą ZZP w Holandii?

Rejestracja jednoosobowej działalności (ZZP) w Holandii dla osób posiadających w Niderlandach meldunek jest stosunkowo prosta. Rozpoczyna się od elektronicznego umówienia spotkania w KvK (Kamer van Koophandel), stawienia się w nim z kompletem informacji (np. dotyczących wybranego sektora działalności; listy potencjalnie wykonywanych usług; wybranej nazwy) i dokumentów. Tutaj uwaga (!) – dokumenty muszą być świeże (nie starsze niż 1 miesiąc). w ślad rejestracji działalności, która w większości miast poza tymi największymi, przebiega zwyczajowo w języku niderlandzkim (jeśli nie mówisz w tym języku, zabierz ze sobą tłumacza lub osobę władającą holenderskim), następuje płatność kartą (i nie inaczej), wydanie na życzenie płatnego dokumentu poświadczającego rejestrację (Uitreksel) oraz okres dopełnienia kolejnych obowiązków takich jak aktywacja numeru VAT; otwarcie konta bankowego i założenie polisy ubezpieczeniowej (w zależności od rodzaju działalności).

Jak otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą w Niderlandach bez meldunku w tym kraju?

Większość kontraktów i zleceń jest niedostępna dla fachowców z Polski, o ile nie posiadają oni zarejestrowanej działalności w Holandii zobowiązującej ich do odprowadzania podatków od dochodów tu uzyskanych, lokalnie w tym kraju. i tu pojawiają się konkretne bariery, nawet jeśli jesteś obywatelem Unii Europejskiej.

Pierwszą barierą jest brak posiadania adresu w Holandii. Przeszkodę tę można ominąć przy pomocy sprawnego biura wirtualnego, które udostępniając swój adres pomoże w ramach wybranego pakietu usług również z innymi formalnościami. Aby tego dokonać – trzeba przedstawić aktualne zaświadczenie o meldunku na terenie Unii Europejskiej (np. w Polsce), na papierze Europejskim bądź też przetłumaczone na język angielski, niemiecki lub niderlandzki. Tutaj trudność polega na zgraniu terminów spotkania w KvK (Kamer van Koophandel), które to znacznie się wydłużyły – i terminu wydania zaświadczenia w Polsce. Dokument przeterminowany nawet o 1 dzień zostanie odrzucony.

Kolejną barierą jest kwestia otwarcia rachunku „G” w banku holenderskim (wymaganego przez większość Klientów) dla nierezydentów bez meldunku w Niderlandach. Trudność ta piętrzy się coraz bardziej. i tu również pomóc może wyłącznie doświadczony w tym zakresie i wyspecjalizowany prawnik, który jest na czasie zmian w rozporządzeniach lawinowo zaskakujących petentów. (np. zjpl.eu)

Liczba działalności jednoosobowych ZZP zarejestrowanych przez Polaków w Holandii dowodzi temu, że jest to możliwe choć coraz trudniejsze. Również i ostatnie zmiany po stronie polskiej do tzw. Ustawy abolicyjnej (o unikaniu podwójnego opodatkowania) stawiają coraz więcej osób przed decyzją przeprowadzki do Holandii. Dla tych, którzy wciąż posiadają swoje centrum życia w Polsce (a jest to podstawowe kryterium podatkowe) a dochody generują w Holandii – nie posiadając przy tym adresu zameldowania w Niderlandach – nie ma lepszej rady niż:

  1. Optymizacja kosztów poprzez abonament miesięczny w biurze wirtualnym (np. FBS 24 / fbs24.nl)
  2. Korzystanie z usług sprawdzonego holenderskiego księgowego (na rynku istnieją dobre biura polskojęzyczne, np. LBEA / lbea.nl)
  3. Systematyczne odkładanie 30-40% z zarobionych faktur na rzecz przyszłego podatku dochodowego (uiszcza się go w skali roku i lepiej odłożyć za dużo niż być zaskoczonym jego wysokością przy rozliczeniu)
  4. Korzystanie z usług polskiego księgowego, który posiada wiedzę na temat rozliczeń międzynarodowych i rozliczy podatek po stronie polskiej

Wszystkim przedsiębiorcom życzymy powodzenia!

W Holandii naprawdę warto pracować, trzeba tylko do tego podejść z głową.

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Jeżeli zainteresowała Cię nasza oferta, zapraszamy do wypełnienia danych za pośrednictwem tego linku - możesz zawrzeć z nami umowę w 15 minut. Jeśli masz pytania, poniżej znajdziesz nasze dane kontaktowe.

Dane teleadresowe

Flex Busines Services BV, Beechavenue 10
1119 PT Schiphol-Rijk, The Netherlands

+31 20 2151370

+31 639 842 291

info@fbs24.nl

Napisz do nas