Koszty prowadzenia firmy w Holandii. Podatki i opłaty.

31.05.2021

Otwierając firmę w Holandii każdy zastanawia się nad kosztami otwarcia i prowadzenia takiej działalności. Zastanówmy się przez chwilę jakie mogą one być dla przedsiębiorcy zaczynającego jako działalność jednoosobowa (ZZP) i mając na uwadze, że przy przejściu na formę B.V. koszty prowadzenia firmy w Holandii firmy wzrosną. Pojawi się też konieczność samozatrudnienia w formie wynagrodzenia obciążonego składkami (socjalnymi, emerytalnymi i zdrowotnymi).

Dodać należy, że forma spółki z ograniczoną odpowiedzialnością posiada swoje wyraźne zalety w postaci ograniczenia ryzyka i nie tylko – ale to temat na inną rozmowę.

Ile kosztuje otwarcie działalności gospodarczej ZZP jeśli potrzebujesz pomocy formalnej i tłumacza?

Zakładając działalność gospodarczą musimy się liczyć z następującymi kosztami działalności:

  • Skompletowaniem wszystkich wymaganych dokumentów (jeśli z Polski, to w języku angielskim) co wiąże się z drobnymi opłatami. Załóżmy 50 EUR.
  • Rejestracją firmy i uzyskaniem zaświadczenia (Uitreksel). Załóżmy 70 EUR.
  • Usługa asysty przez tłumacza (jeśli potrzeba). Załóżmy 75 EUR za godzinę.
  • Uzyskanie numeru VAT (BTW). Załóżmy 150 EUR.
  • Koszty dojazdu.
  • Koszty konsultantów, jeśli na tym etapie potrzebne (prawnik, doradca podatkowy). Załóżmy 100-200 EUR za godzinę.

Samo założenie firmy jest więc inwestycją niosącą ze sobą nieduże koszty – ale może urosnąć o ile nie jesteś wystarczająco operatywny i samodzielny (w grę wchodzi tu i język i siła przebicia przez ewentualnie stawiane przez instytucje przeszkody).

Ile mogą wynosić przykładowe miesięczne koszty prowadzenia działalności gospodarczej ZZP?

Mało którą działalność można prowadzić kompletnie samodzielnie, a wyraźnie nie zaleca się obcinania kosztów do ryzykownego minimum, pomijając niektóre z niżej wymienionych punktów:

  • Znajdź skuteczne biuro księgowe, najlepiej polskojęzyczne, bo o niuansach fiskalnych najlepiej rozmawiać bez nieporozumień. Załóżmy 115 – 130 EUR miesięcznie. (np. LBEA / lbea.nl). UWAGA! Opracowywanie prognoz podatkowych (np. zaliczek podatkowych) jest w Holandii dodatkowo płatne. To samo dotyczy każdej innej usługi, takiej jak porada podatkowa, wychodzących poza ramy umowy o księgowanie dokumentów i składanie zeznań podatkowych w Twoim imieniu.
  • Ubezpiecz się. Szczególnie jeśli pracujesz w sektorze budowlanym. Również i inne działalności warto ubezpieczyć (podstawowe najniższe ubezpieczenie to koszt około 15-20 EUR miesięcznie) bo Klient holenderski wcześniej czy później o to zapyta.
  • Załóż polisę o ubezpieczenie zdrowotne która jest obowiązkowa (!). Jej założenie nie jest łatwe (czytaj nasz artykuł: Obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne dla Przedsiębiorców (ZZP) w Niderlandach). Na pomoc w zawarciu polisy i uzyskanie definitywnego numeru ubezpieczenia zarezerwuj 120-150 EUR. Koszty miesięczne ubezpieczenia zdrowotnego wahają się pomiędzy 120-150 EUR miesięcznie.
  • Utrzymanie raz otwartego konta w banku to minimum około 15-20 EUR na miesiąc .
  • Jeśli nie posiadasz meldunku w Holandii – zarezerwuj budżet na prowadzenie wirtualnego biura. Jego koszty wahają się w zależności od palety wybranych usług włączonych w pakiet od 100 – 140 EUR na miesiąc (sprawdź FBS 24).

Na bazie wstępnej kalkulacji – już wiesz, że jeśli nie masz meldunku w Holandii, to aby bezpiecznie funkcjonować i nie narażać się na ewentualne kary – potrzebujesz około 400-500 EUR miesięcznie na utrzymanie działalności typu ZZP.

Inne rzeczy, o których musisz pamiętać

Zwróć uwagę na swoje okresy przebywania w Holandii. Okres przebywania dłuższy niż 3 miesiące wymaga przerejestrowania samochodu na holenderskie tablice rejestracyjne. Wielu polskich przedsiębiorców przekonało się, że choć taniej – na dłuższą metę nie warto utrzymywać swojego polskiego samochodu.

Jeśli swojego samochodu prywatnego zarejestrowanego w Holandii używasz do celów służbowych (roboczych) – możesz wliczać w koszty 0,19 EUR za każdy przejechany kilometr. Aby udokumentować koszty użycia samochodu do celów służbowych – zobowiązany jesteś do prowadzenia książki pojazdu odnotowującej każdy przejazd (data, adresy, cel lub projekt, kilometraż).

Jeśli nosisz się z zamiarem zarejestrowania samochodu na firmę – pamiętaj, że nie powinieneś go używać do celów prywatnych (do około 500 km na rok). Zasięgnij rady eksperta w tym zakresie (np. LBEA / lbea.nl).

Wiele kosztów, które bez problemu wliczane są w koszty działalności gospodarczej w Polsce, nie może zostać wliczonych w koszty prowadzenia firmy w Holandii. i tak np. inne koszty samochodu, który nie jest własnością firmy (opony, ubezpieczenie, benzyna itp.); koszty hotelu i konsumpcji o ile nie jest bezpośrednio związana z wykonywanym kontraktem; koszty wyposażenia biura (meble) o ile go nie wynajmujemy lub nie jest pomieszczeniem zarejestrowanym jako biuro itd. w każdym z takich przypadków – pytaj doradcy podatkowego.

Na koniec: bardzo ważna informacja. Rekomendujemy (przynajmniej w 2 pierwszych latach działalności) systematyczne odkładanie na rachunku oszczędnościowym firmy 30-40% z wartości netto każdej opłaconej faktury dochodowej. Będziesz mógł spać spokojnie a wysokość podatku dochodowego rocznego cię nie zaskoczy.

Końcowe słowo o podatkach

Pamiętaj, aby rozróżnić, czy jesteś rezydentem podatkowym Holandii czy Polski.

Jeśli jesteś rezydentem Polski, który generuje dochody w Niderlandach – podlegać będziesz w Polsce znowelizowanej ustawie o tzw. Unikaniu podwójnego opodatkowania (czytaj nasz artykuł: Jak zmiany w ustawie o unikaniu podwójnego opodatkowania wpłyną na dochody Polaków w Holandii? Drastyczne ograniczenie ulgi abolicyjnej.).

Jeśli zostaniesz rezydentem podatkowym Holandii – podlegać będziesz wszystkim regulacjom lokalnym, wraz z przysługującymi Ci ulgami i dodatkami, ale i corocznemu podatkowi „od posiadania” (od wartości wszystkich swoich oszczędności i inwestycji wraz z nieruchomościami na terenie Holandii) w wysokości około 1,3-1,4%.

Wszystkim przedsiębiorcom życzymy powodzenia!

Holandia to ciekawy choć wymagający rynek, operujący atrakcyjnymi stawkami wynagrodzenia. Spróbuj i Ty!

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Jeżeli zainteresowała Cię nasza oferta, zapraszamy do wypełnienia danych za pośrednictwem tego linku - możesz zawrzeć z nami umowę w 15 minut. Jeśli masz pytania, poniżej znajdziesz nasze dane kontaktowe.

Dane teleadresowe

Flex Busines Services BV, Beechavenue 10
1119 PT Schiphol-Rijk, The Netherlands

+31 20 2151370

+31 639 842 291

info@fbs24.nl

Napisz do nas