Meldunek w Holandii – warunki, dokumenty i przebieg procesu

26.08.2021

Meldunek w Holandii

Kiedy musisz się zarejestrować w holenderskim Rejestrze Osób (BRP – Basisregistratie Personen)?

Jeśli przebywasz w Holandii lub zamierzasz przebywać dłużej niż 4 miesiące, jesteś z litery prawa zobowiązany do zarejestrowania się w krajowym Rejestrze Osób, co powiązane jest z adresem zameldowania. Wpisu takiego dokonuje się bezpłatnie w Urzędzie Gminy pod stałym adresem Twojego zamieszkania w Niderlandach lub pod adresem korespondencyjnym (np. jeśli jesteś marynarzem lub zamieszkujesz w ośrodku instytucjonalnym).

Do piątego dnia po swoim przyjeździe do Niderlandów powinieneś odwiedzić miejscowy Urząd Gminy i dopełnić wyżej wymienionego obowiązku.

Kiedy możesz się zameldować w Holandii pod adresem korespondencyjnym?

Wyłącznie wtedy, gdy nie posiadasz adresu zamieszkania w Holandii lub zamieszkujesz jedną z lokalnych instytucji (internat, ośrodek opieki itp.), możesz wnioskować o rejestrację pod adresem korespondencyjnym (pocztowym). Powinien on służyć temu, by w razie potrzeby instytucje i organa holenderskie mogły się z Tobą łatwo i skutecznie skontaktować. Na ten adres będą przesyłane np. formularze podatkowe czy inne pisma obiegowe, informacje o składkach, mandatach drogowych czy takich akcjach jak ostatnie szczepienia na COVID-19. Do tego celu NIE nadaje się skrzynka pocztowa.

Osoba, która udostępnia adres korespondencyjny celem meldunku

Osoba, która udostępnia swój adres jako adres korespondencyjny musi sama być zameldowana w Holandii, adres ten musi być jej adresem zamieszkania, musi też pisemnie zgodzić się na udostępnienie Ci adresu jako korespondencyjnego i potwierdzić, że ma do tego prawo.

Dokumenty niezbędne dla uzyskania meldunku w Holandii

Aby zameldować się pod adresem w Holandii należy stawić się w Urzędzie Gminy ze swoim dowodem tożsamości, dokumentem potwierdzającym udostępnienie adresu oraz dowodem tożsamości osoby, która udostępnia Ci swój adres i ma do tego prawo. Jeśli jest to Twój pierwszy pobyt w Holandii i nie posiadasz jeszcze numeru BSN – w tym samym momencie otrzymasz swój osobisty numer ewidencyjny w Niderlandach. Będziesz go potrzebował za każdym razem, kiedy kontaktować się będziesz w sprawach urzędowych. Aby uzyskać meldunek jako osoba prywatna w Niderlandach wymagany jest Europejski akt urodzenia pobrany z Urzędu Gminy bądź Miasta w zależności od zamieszkania. W niektórych przypadkach wymagany jest również dokument z Urzędu Stanu Cywilnego o ślubie bądź jego braku.

Pozyskanie adresu meldunku od firm

Holenderskie strony rządowe ostrzegają, aby nie “kupować” adresu do celów meldunkowych ani adresu korespondencyjnego od firm. Wynika to stąd, że nie każda firma ma do tego prawo i łatwo można stać się ofiarą oszustwa.

Na ten przykład FBS24 oficjalnie występuje jako biuro wirtualne i przestrzeń co-workingowa dla osób wykonujących jednoosobową działalność gospodarczą (ZZP), posiada również zezwolenie właściciela budynku w którym rezyduje na udostępnianie adresu innym przedsiębiorcom.

Czy adres korespondencyjny dla firmy rozwiąże wszystkie problemy?

Ponieważ system holenderski jest regularnie uszczelniany, co krok pojawiają się nowe przeszkody na drodze osób mieszkających w UE (np. w Polsce) – a przebywających i zarabiających w Holandii. Jest to związane z opisaną wyżej koniecznością kontaktu z takimi osobami ze strony urzędów i tworzeniem zabezpieczeń w zakresie np. ściągalności podatków i składek.

Stąd też i inne kroki na drodze indywidualnego przedsiębiorcy będą utrudnione (czytaj nasze artykuły związane z aktywacją numeru VAT, ubezpieczeniem zdrowotnym, uzyskaniem DigiD itd. – linki na końcu artykułu), a możliwe rozwiązania będą czasowe. Możliwe jednak, że z czasem zdecydujesz się na zamieszkanie w Niderlandach, znajdziesz miejsce zamieszkania i pytania te znajdą same odpowiedzi, a rozwiązania pomostowe świetnie sprawdzą się w (czasem długotrwałym) międzyczasie.

Rozwiązania takie, jakie proponuje FBS24 nie usuną wszystkich bolączek – są jednak w pełni legalne i pomogą zrozumieć, czy właśnie w tym kraju kryją się szanse na zrobienie biznesu w Twojej specjalności. FBS24 i grupa firm ze sobą współpracujących pomogą również profesjonalnie poradzić sobie z takimi niespodziankami jak odpowiedzi na formalne pisma za zapytaniami czy kontrole podatkowe.

Mamy nadzieję, że rzeczowo opisaliśmy temat adresu w Holandii. Zapraszamy do kontaktu z nami pod naszym numerem WhatsApp lub adresem mailowym!

Sprawdź również:

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Jeżeli zainteresowała Cię nasza oferta, zapraszamy do wypełnienia danych za pośrednictwem tego linku - możesz zawrzeć z nami umowę w 15 minut. Jeśli masz pytania, poniżej znajdziesz nasze dane kontaktowe.

Dane teleadresowe

Flex Busines Services BV, Beechavenue 10
1119 PT Schiphol-Rijk, The Netherlands

+31 20 2151370

+31 639 842 291

info@fbs24.nl

Napisz do nas