Nowe wymogi KvK dla przedsiębiorców bez meldunku w Holandii po 4 miesiącach od momentu rejestracji ich działalności

05.07.2021

Obywatele krajów Unii Europejskiej zamieszkujący poza Niderlandami mają prawo przemieszczać się, pracować i podejmować działalność biznesową na terenie Unii.

Ten sam przepis europejski dotyczy terytorium Holandii, chociaż od pewnego czasu swoboda pracy i prowadzenie biznesu dla takich osób (bez meldunku w Holandii) stała się jakby „mniej swobodna”.

Nowy warunek konieczny stawiany przedsiębiorcom

Po ostatnio wprowadzonym obowiązku dysponowania tzw. DigiD (aktywnym dostępem do systemu walidacji tożsamości w Niderlandach, powiązanym z osobistym numerem BSN) wprowadzono zwyczaj pisemnego informowania nowo rejestrujących się przedsiębiorców (bez meldunku w Holandii) o warunku koniecznym zameldowania się pod adresem prywatnym, w terminie do 4 miesięcy.

Informując o tym, KvK kreśli trzy możliwe scenariusze:

  1. Zameldowałeś się w Niderlandach? – koniecznie poinformuj o tym KvK. To jedyny krok jaki musisz wykonać by Twoje dane stały się kompletne i byś uzyskał finalny status holenderskiego przedsiębiorcy.
  2. Nie zameldowałeś się w ciągu 4 miesięcy od dnia rejestracji firmy? – koniecznie poinformuj o tym KvK.
  3. Nie zameldowałeś się w ciągu 4 miesięcy od dnia rejestracji firmy i nie poinformowałeś o tym KvK? – automatycznie wyrejestrujemy Twoją firmę z rejestru przedsiębiorców.

Czy KvK będzie automatycznie zamykać firmy, których właściciele (spoza Holandii) nie zameldują się pod holenderskim adresem w terminie do 4 miesięcy?

Taki scenariusz wydaje się dziś mało prawdopodobny.

Największym ryzykiem jest z całą pewnością zaniedbanie i zaniechanie podjęcia komunikacji z KvK (po otrzymaniu od nich korespondencji) przed upływem czwartego miesiąca działalności firmy. Taki brak reakcji skutkować będzie natychmiastowym zamknięciem firmy i kolejnym podejściem pod kilkumiesięczny, żmudny i kosztowny proces ponownej rejestracji działalności gospodarczej. Nie mówiąc już o niemożności fakturowania; zleceniach, które przekazane zostaną innym podmiotom czy frustracji z tym związanej.

Jak nie dać się zapędzić w „kozi róg”?

Szczerze rekomendujemy skrupulatność w terminowym odpowiadaniu na warunki postawione przez holenderskie organy administracyjne. Dopilnowanie tego, by pod koniec upływu 4 miesięcy od dnia zarejestrowania działalności poinformować KvK o tym, że wciąż nie mamy adresu zameldowania – nie jest trudne i leży w Waszym interesie. Jeśli na przeszkodzie stoi brak komunikatywności w języku niderlandzkim (czy to w mowie czy w piśmie) – zwróć się o pomoc tam, gdzie w sposób poprawny możesz ją uzyskać.

Znany jest również fakt, że w Holandii występuje duży deficyt mieszkań. Brakuje ich i na rynku własnościowym i na rynku mieszkań na wynajem. Potrzeba wiele zachodu i tyleż szczęścia, aby móc znaleźć mieszkanie (nawet współdzielone) na rynku prywatnym a co dopiero w zasobach gminnych. Rodowitym Holendrom ciężko jest znaleźć mieszkanie a nieruchomości sprzedają się z dnia na dzień jak ciepłe pieczywo.

Dlatego, można uciec się do zabiegu polegającego na zgłoszeniu się w Urzędzie Gminnym i złożeniu wniosku (zapytania) o możliwość pozyskania mieszkania (a więc i adresu) z zasobów gminnych i potwierdzić taki wniosek pisemnie. Może on nam pomóc w argumentacji wobec KvK, że znalezienie adresu, pod którym można się zameldować jest na ten moment po prostu niewykonalne i że proces poszukiwań trwa.

Wszystkim przedsiębiorcom życzymy czujności w pilnowaniu swoich administracyjnych spraw; rzetelności w komunikowaniu się z instytucjami i powodzenia przy akwizycji kolejnych ciekawych zleceń.

Nie wiesz, jak przebić się przez gąszcz przepisów i formalności w Holandii?

Skorzystaj z pakietów FBS24 stworzonych dla firm, które nie chcą zajmować się formalnościami tylko skupić się na tym co robią najlepiej: prowadzeniu biznesu.

*Photo: Ręka zdjęcie utworzone przez freepik – pl.freepik.com

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Jeżeli zainteresowała Cię nasza oferta, zapraszamy do wypełnienia danych za pośrednictwem tego linku - możesz zawrzeć z nami umowę w 15 minut. Jeśli masz pytania, poniżej znajdziesz nasze dane kontaktowe.

Dane teleadresowe

Flex Busines Services BV, Beechavenue 10
1119 PT Schiphol-Rijk, The Netherlands

+31 20 2151370

+31 639 842 291

info@fbs24.nl

Napisz do nas